Gäster...

Hej!
Idag har två gäster
från Litauen kommit till min familj.
Min farbror och hans fru. Jag dem tycker
att Sverige är väldigt olikt Litauen.
Det tycker jag också.
Ska berätta lite om:
källa: http://www.ljungby-silute.org/litauenett.html

Geografin

Litauen är ett av våra närmaste grannländer,

med ett avstånd på 30 mil från Sverige.

Landets nuvarande gränser är fastställda under andra

världskrigets tyska och sovjetiska ockupationsperioder. Ytan är lite mindre än Götaland i Sverige,

och har nästan 5 miljoner invånare.

Litauen gränsar till Lettland i norr,

i öster och söder till Vitryssland och Polen samt Kaliningrad i sydväst.
De landbundna gränserna har en total längd av 1609 km

och kusten ytterligare 99 km.

Från öster till väster är landet 373 km och från söder till norr 276 km.

Litauen har inga öar i Östersjön.

Landet är indelat i flera regioner; Zemaitija (västra Litauen),

Aukstaitija (mellersta och östra Litauen),

Suvalkija (söder om Nemunas) och Dzukija (södra Litauen).

Litauen har ett varierat landskap mellan höglänta delar och slätter.

Juozapine-berget är den högsta punkten, som har en höjd av 293,6 meter över havet.

Det småkuperade landskapet har formats av inlandsisen och präglas idag av odlingsmark.

Landet har 722 floder och fler än 4000 insjöar.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0